top of page
  • Marlene Holt

Præstationsangst - kan være en hæmmende tilstand



Rigtig mange går i disse dage til eksamen, afslutter moduler på en uddannelse eller færdiggør projekter, inden en velfortjent sommerferie venter forude. Der skal præsteres, og der bliver kigget på hvor godt, og hvad der leveres. I denne sammenhæng kan der være forbundet en masse frygt, angst og nervøsitet. Hvordan klarer jeg mig? Lever jeg op til mine og andres forventninger? Er jeg god nok? Kan jeg huske, hvad jeg har lært? Vil mine nærmeste være stolte af mig? Mon jeg får en god karakter?


Kender du disse tanker? Én ting er tanker og hvad der foregår i dit hoved, men jeg er af den overbevisning, at mange af de tanker der "kører rundt" i dit hoved er forankret i en følelse. Når du begynder at tvivle på dig selv og begynder at tvivle på, om du er god nok, og om andre vil anerkende og acceptere det du præsterer, er der en følelse forbundet med disse tanker. Tanker forankret i følelser kan være hæmmende og nærmest invaliderende for enkelte mennesker.


Du kan naturligvis godt have tanker omkring karakterer, at huske pensum og blive i tvivl, uden det behøver at være forankret i en følelse. Almindelig nervøsitet er en helt almindelig reaktion ved prøver og andre krævende scenarier.


Det er tankerne: "Er jeg god nok" og "vil mine nærmeste være stolte af mig", der kan være forankret i en følelse, og det er dét, indlægget her handler om.


Præstationsangst og lavt selvværd hænger sammen. Der kan være mange årsager til, at dit selvværd er lavt. Vi ved, at dannelsen af menneskers selvværd begynder i barndommen. Betydningen af vores opdragelse og kvaliteten af interaktionen med de mennesker, der skal passe på os, er en absolut afgørende nøgle. I din barndom får du af dine primære voksne i dit liv, den følelses – og uddannelsesmæssige arv. Hermed siger jeg ikke, at dit liv op igennem årerne er uden betydning – det er de bestemt ikke! Din barndom afgør ikke fuldstændig hvem du er. Vi ved nemlig én ting om mennesker - vores fleksibilitet og evne til forbedring er enorm.


I mit arbejde som coach arbejder jeg bl.a. med forskellige følelsesmæssige tilstande. Tilstande hvori vi besidder vores egen modstandskraft. De tilstande der ligger i din ”Core” værner om din indre kerne og din identitet. Det er derfor afgørende, at du har en god styrke i din Core, så du kan møde verden med en god portion selvværd og modstandskraft. Din Core kan være svag, og du kan derfor møde udfordringer i og omkring dig selv.


Præstationsangst har mange ansigter og nuancer. Det er faktisk nødvendigt og gavnligt at du i situationer, hvor du skal levere eller præstere, føler en form for angst, anspændthed eller sågar ophidselse, idet det kan fremme din motivation og skubbe dig til at præstere. Det er en balancegang i sind og krop, for balancen imellem adrenalin og selvværd er hårfin, og balancebommen kan nemt tippe - du vil nu befinde dig i en hæmmende tilstand, og dit selvværd vil være udfordret. Din frygt for at fejle og din opmærksomhed på at skulle stå til ansvar over for andre er aktiveret. Dit selvværd er kommet på prøve.


Det kan være svært at komme et dårligt selvværd til livs men giv aldrig op - du kan altid arbejde med og forbedre dit selvværd.


Jeg vil give dig en konkret øvelse, som tvinger dig til at mærke dig selv. En øvelse der sætter dine følelser i bevægelse og dermed sætte skub i processen. Hvis du skal lykkes med at styrke dit selvværd, er det afgørende, at du lærer at mærke dig selv!


Øvelse som styrker evnen til at mærke dig selv - begyndelsen på et bedre selvværd.


- Sæt dig godt til rette i din stol eller sofa. Placer begge dine ben på jorden og ret din ryg. Tag dybe indåndinger, sørg for at trække vejret dybt og langt ned i lungerne. Giv dig god tid til at slappe af.


- Tænk på en tid i livet, hvor du følte dig elsket eller beskyttet. For eksempel et øjeblik med hjælpeløshed, hvor nogen kom for at passe på dig. Mærk efter hvordan det føles og hvorhenne, du mærker følelsen. Sæt derefter din hånd på stedet. Sæt fokus på følelsen. Husk at trække vejret dybt ned i maven.


- Nu skal du tænke på en situation, hvor du lykkedes med eller opnåede noget. Giv dig god tid og husk at trække vejret dybt ned i lungerne. Mærk efter hvordan det føles og hvorhenne, du mærker følelsen. Sæt derefter din hånd på stedet. Sæt fokus på følelsen og giv dig selv lov til at mærke hvordan det føles og mærkes. Du kan sagtens opleve, at følelsen forandrer sig, eller bevæger sig rundt i din krop. Du skal følge med og give dig hen til øvelsen.


- Husk en tid, hvor du gjorde noget godt for en anden. Giv dig god tid og husk at trække vejret dybt ned i lungerne. Mærk efter hvordan det føles og hvorhenne, du mærker følelsen. Sæt derefter din hånd på stedet. Sæt fokus på følelsen og giv dig selv lov til at mærke hvordan det føles og mærkes.


- Tænk på en person, du virkelig elsker eller har elsket. Giv dig god tid og husk at trække vejret dybt ned i lungerne. Mærk efter hvordan det føles og hvorhenne, du mærker følelsen. Sæt derefter din hånd på stedet. Sæt fokus på følelsen og giv dig selv lov til at mærke hvordan det føles og mærkes.


Herudover kan du afhjælpe den værste nervøsitet og stress, med en øvelse der kan hjælpe dig i nuet og få dig tilbage i en tilstand, hvor du føler jordforbindelse. Jeg ved fra mit arbejde som coach og terapeut, at vejrtrækningsøvelser og visualisering, kan skabe en ro og en ”grounded” tilstand, som kan være god og givende for dig.


Nederst i indlægget kan du finde en lydfil, hvor jeg guider dig gennem øvelsen.


1. Start med at sætte dig godt til rette i enten en stol, sofa eller et andet sted, hvor du kan sidde afslappet, og hvor dine fødder kan nå gulvet.


2. Placer dine fødder på gulvet, det er vigtigt at have fuld kontakt til gulvet.


3. Nu skal du lukke dine øjne.


4. Træk vejret dybt ind i dine lunger. Hav fokus på, at du trækker vejret dybt ind i dine lunger. Hav fuld fokus på din vejrtrækning.


5. Nu skal du have fokus på dit hjerte. Forestil dig hvordan det ser ud. Der er ikke noget rigtigt eller forkert. Dit hjerte kan tage form på forskellig vis. Det kan fremkomme fuldkommen biologisk korrekt, det kan have form som et hjerte, som du kender det fra tegneserier, det kan være rundt, firkantet eller en anden form. Det vigtige er, at du fokuserer og får kontakt til DIT hjerte.


6. Forestil dig, at du trækker vejret igennem dit hjerte. Visualiser ilten du trækker igennem dit hjerte. Du kan opleve at dit hjerte skifter udseende imens du laver øvelsen – det er HELT NORMALT. Hav tiltro til din krop og dine følelser. ”Flyd med” og lad dine følelser arbejde.


7. Hvordan ser ilten ud? Har det en farve?


8. Tæl til 5 imens du trækker vejret igennem næsen. Pust ud igennem munden imens du puster ud. Du skal samtidig forestille dig et lys der trækkes igennem dit hjerte. Du kan opleve at lyset skifter farve og form. Det er HELT NORMALT. Find rytmen 5 ind/5 ud.


9. Tænk på en situation, en positiv følelse. En følelse af taknemmelighed, kærlighed, hengivenhed eller inspiration.


10. Træk vejret igennem dit hjerte imens du fokuserer på den positive følelse. Lad din krop fyldes af denne tilstand. Mærk den positive tilstand.


11. Fortsæt øvelsen i 3-5 min.


Lyt til lydfilen, hvor jeg guider dig. Det kan være en stor hjælp for dig.


Du kan med stor gavn lave øvelsen flere gange om dagen. Jeg håber, øvelsen kan hjælpe dig med at finde ro og fokus på positive tilstande i en presset hverdag med eksamener, prøver eller andre præstationskrævende opgaver.




Transskription af guidet øvelse

Afskrift af lydfil
.docx
Download DOCX • 16KB




Comentários


Skærmbillede 2019-07-11 kl. 13.46.46.png

Tak for du læste med

Jeg håber, jeg kan oplyse og inspirere dig, samt prikke til din nysgerrighed. 

 

Du kan læse mere om min baggrund her. 

Få mine blogindlæg tilsendt

Tak for din indsendelse

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
bottom of page