top of page
  • Marlene Holt

Giv dig selv en pause fra et Dk i krise.


Verden og DK står i en vanskelig og krævende situation! Vi er alle sammen påvirkede –

nogle mere end andre. Du oplever måske utryghed og står i en limbo grundet din og omverdenens situation?


Jeg mærker på min egen krop, hvordan tvivl og uvished omkring den næste tid, sætter sit præg. Jeg arbejder aktivt med at mærke efter og give mig selv et pusterum i form af vejrtræningsøvelser og ved at flytte mine tanker og følelser henimod positive tilstande.

Vi har alle sammen et ansvar overfor at følge de restriktioner, regeringen har sendt ud til os. Mange af os er isolerede i vores hjem, enten fordi vi er hjemsendt fra job eller anden funktion. Måske er du ramt af karantæne, virus eller af anden årsag? Det er naturligt at føle rastløshed og utryghed. Jeg ved fra mit arbejde som coach og terapeut, at vejrtrækningsøvelser og visualisering, kan skabe en ro og en ”grounded” tilstand, som kan være god og givende for dig. Giv dig selv en pause og skab et pusterum ved brug af følgende øvelse:


Øvelsen tager ca. 3 minutter.

Nederst i indlægget kan du finde en lydfil, hvor jeg guider dig gennem øvelsen.


1. Start med at sætte dig godt til rette i enten en stol, sofa eller et andet sted, hvor du kan sidde afslappet, og hvor dine fødder kan nå gulvet.


2. Placer dine fødder på gulvet, det er vigtigt at have fuld kontakt til gulvet.


3. Nu skal du lukke dine øjne.


4. Træk vejret dybt ind i dine lunger. Hav fokus på, at du trækker vejret dybt ind i dine lunger. Hav fuld fokus på din vejrtrækning.


5. Nu skal du have fokus på dit hjerte. Forestil dig hvordan det ser ud. Der er ikke noget rigtigt eller forkert. Dit hjerte kan tage form på forskellig vis. Det kan fremkomme fuldkommen biologisk korrekt, det kan have form som et hjerte, som du kender det fra tegneserier, det kan være rundt, firkantet eller en anden form. Det vigtige er, at du fokuserer og får kontakt til DIT hjerte.


6. Forestil dig, at du trækker vejret igennem dit hjerte. Visualiser ilten du trækker igennem dit hjerte. Du kan opleve at dit hjerte skifter udseende imens du laver øvelsen – det er HELT NORMALT. Hav tiltro til din krop og dine følelser. ”Flyd med” og lad dine følelser arbejde.

7. Hvordan ser ilten ud? Har det en farve?


8. Tæl til 5 imens du trækker vejret igennem næsen. Pust ud igennem munden imens du puster ud. Du skal samtidig forestille dig et lys der trækkes igennem dit hjerte. Du kan opleve at lyset skifter farve og form. Det er HELT NORMALT. Find rytmen 5 ind/5 ud.


9. Tænk på en situation, en positiv følelse. En følelse af taknemmelighed, kærlighed, hengivenhed eller inspiration.


10. Træk vejret igennem dit hjerte imens du fokuserer på den positive følelse. Lad din krop fyldes af denne tilstand. Mærk den positive tilstand.


11. Fortsæt øvelsen i 3-5 min.


Lyt til lydfilen, hvor jeg guider dig. Det kan være en stor hjælp for dig.

Du kan med stor gavn lave øvelsen flere gange om dagen. Jeg håber øvelsen kan hjælpe dig med at finde ro og fokus på positive tilstande, i en verden der pt. er fyldt med nyheder og stimuli, der kan fremme spørgsmål og forvirring.




Sluk for nyhedsstrømmen, sæt dig godt til rette med dine fødder placeret på gulvet og giv dig selv en pause.


Transskription af guidet øvelse

Afskrift af lydfil
.docx
Download DOCX • 16KB


Comments


Skærmbillede 2019-07-11 kl. 13.46.46.png

Tak for du læste med

Jeg håber, jeg kan oplyse og inspirere dig, samt prikke til din nysgerrighed. 

 

Du kan læse mere om min baggrund her. 

Få mine blogindlæg tilsendt

Tak for din indsendelse

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
bottom of page